25 let Galerie 4
Výstava věnovaná výročí 25 let Galerie 4
Galerie 4 připomíná nejširší veřejnosti čtvrt století své existence v památkové rezervaci historického centra Chebu. Ano, vážení: zakladatel G4, Zbyněk Illek, čili její současný ředitel, zahájil provoz první západočeské fotografické výstavní síně 4. prosince 1985.
G4 se hned od svého vzniku zaměřila na čtyři hlavní směry činnosti: výstavní, mimovýstavní, sbírkovou a metodickou. Napřed pěstovala souběžné linie expozic Autoři kraje, Svědek času, Fotografické školství, Profily a další. Společně pokrývaly široké spektrum tvůrčí fotografie od klasiků po nejnovější trendy. V 90. letech pokračovaly volné cykly Fotografické školy v Evropě, Z historie fotografie, Fotografické dílny a projekty, Nové tváře. Ani po rozpadu Československa se nezapomíná na slovenskou tvorbu. Kontakty s dalšími institucemi si průběžně žádají produkci putovních kolekcí. Výstavní činnost se tedy neuzavírá do prostor G4, galerie naopak pořádá mnohé z výstav na partnerských adresách, domácích i cizozemských.
Pětadvacet let práce proměnilo G4 v naši nejstarší nepřetržitě činnou výstavní síň zasvěcenou fotografii. Realizace programu se opírá o domácí i zahraniční kurátory. Spolupořadateli bývají státní fotografické sbírky (zejména Uměleckoprůmyslové museum v Praze a Moravská galerie v Brně), popřípadě zahraniční kulturní instituty.
Dramaturgie pamatuje na autorsky či slohově srovnatelné přístupy k fotografii (kontrastní i souhlasné), výstavy generační a průřezy mapující význačná hnutí či pozoruhodná období. Například do třetí dekády své historie vstoupila G4 výstavou Zrození Múzy, zpřítomňující klíčové osobnosti rozvoje nového druhu umění v průběhu celého 20. století.
Náročnost a nekomerčnost aktivit, četné doprovodné publikace a vstřícnost autorům dokázaly vystavování v pohraničním Chebu propůjčit prestižní ráz a odpočátku i celostátní význam. Ohlas ještě zesílil po demontáži hráze socialismu: Chebsko bez ostnatých drátů nabitých proudem se proměnilo v turisticky frekventovaný euroregion.
Parter domu v Kamenné ulici má složitou, od středověku utvářenou dispozici, členící 170 metrů plochy do čtyř výstavních sálů tak, že G4 zaplní něco mezi třicítkou a třemi stovkami exponátů, aniž by sály vypadaly jednou poloprázdné a jindy přeplněné.
Galerie se prosadila nejen díky kvalitě výstav. Vývěsní štít představují i její dílny. Galerijní práci předcházela každoroční prázdninová soustředění pro děti, takzvaná Barevná léta (v první fázi pořádaná mezi lety 1982 a 1991). Zájem o zázemí fotografování podnítil teoretické semináře (od roku 1983), dokumentarismus inspiroval rozsáhlé podniky, z nichž zde upozorněme alespoň na trojici kolektivních sond Ašsko ‘88, ‘98 a ‘08, k nimž vyšly publikace dovolující srovnání proměn v odstupu celých dekád. Nejvýznamnější víceleté projekty Galerie 4 najdete na webových stránkách G4, kde nechybí ani výroční zprávy a další podrobnosti.
Mimovýstavní činnost G4 spočívá v kulturně-společenských akcích pro odbornou i širokou veřejnost, pro děti a mládež. Sbírková činnost má od počátku studijní a dokumentační charakter. V posledních letech se sbírka fotografií českých a zahraničních tvůrců soustředí k období od 50. let minulého století do současnosti. Metodická činnost je cílena do dvou hlavních směrů: k široké a odborné veřejnosti v rovině teoretické (ediční činnost, knihovna, archiv, semináře, přednášky) a praktické (dílny, tvůrčí sympozia).
Zprvu G4 financovalo okresní kulturní středisko (OKS), transformované roku 1990 v O. K. Centrum. Se zánikem prvního provozovatele převzal galerii roku 1993 jako samostatnou příspěvkovou organizaci okresní úřad. V novém územně správním členění České republiky působí G4 jakožto příspěvková organizace krajského úřadu. Od roku 2003 je tedy zřizovatelem Galerie 4 - galerie fotografie Karlovarský kraj.