Bílý stín
Neobvyklý a jedinečný projekt známého fotografa.
Na prvních fotografiích s bílým stínem začal Tono Stano pracovat roku 1991, kdy mu byl nabídnut Annou Fárovou velkoformátový fotoaparát, tzv. „dřevák” z ateliéru Josefa Sudka. Vybral si přístroj pro formát negativu 24 x 30 cm, do kterého film byl velkou vzácností. Pro zkoušku založil do kazet fotografický papír. Vznikl svět, kde stín je bílý. Nyní i chebská Galerie 4 uvede fotografie z této kolekce a prostřednictvím filmového dokumentu se návštěvník seznámí s technologií, průběhem a vznikem těchto vyjímečných fotografií.
Slovy autora:
„Začal jsem snít o výpravě s podivně vyhlížejícími bednami do krajiny, ve které by byla veškerá realita negativní, a v ní vytvářet pozitivní obrazy na fotopapír v tomto velkoformátovém fotoaparátu.
Můj sen se postupně začal stávat skutečností ve chvíli, kdy jsem se rozhodl tuto negativní realitu vytvářet ve svém ateliéru. Objektiv zobrazuje negativní realitu přímo na fotografický papír. Začal se pro mě otevírat do té doby neznámý a předem neodhadnutelný prostor mezi negativem a pozitivem se svojí bizarní, nám často nepřijatelnou náladou bílého stínu…”