• Čeština
  • English
  • Deutsch

Budoár

K. Koblenová, Lamia I, 2013
K. Koblenová, Lamia II, 2013
K. Koblenová, Lamia III, 2013
K. Koblenová, Mirabel, 2012
K. Koblenová, Království I, 2013
K. Koblenová, Pavučina, 2013
K. Koblenová, Nevěsta, 2013
K. Koblenová, Autoportrét s mrtvými ptáčky, 2012
Trvání: 
3. 1. 2014 - 29. 1. 2014

Výstava z cyklu “Nové tváře”.

Výstava fotografické tvorby absolventky výtvarného oboru PF a FUD Západočeské univerzity v Plzni. V popředí jejího tvůrčího zájmu je malba, fotografie, oděvní design, ale i konceptuální tvorba a happening.

 

„Budoár” neboli také „menší elegantně zařízený dámský salonek”. Intimní prostor, místo pro představy, pro kuriózní osobní sbírky, místo s těžkými závěsy z damašku, kde se pije čaj, píše deník a probíhají spiritistické seance. Místo obývané ženou a nasycené atmosférou její přítomnosti. Místo z jiné doby, než je tato.

Svět, který představuje autorka svými díly na této výstavě, je jejím budoárem, který obývá již mnoho let, kam se vrací, aby obdivovala surrealistickou krásu jednonohých tanečnic a ptačích klecí.

Fotografie nemají jinou ambici, než zhmotňovat autorčiny představy, vize a sny, které jí nestačí vidět pouze vnitřním zrakem. Jde vždy o fotografie aranžované, vznikají dvěma způsoby, buďto jako intimní hra jednoho herce, kdy pracuje sama s fotoaparátem, zátiším nebo vlastním tělem a samospouští, jindy naopak vznikají kolektivně za spolupráce s přáteli, kteří jsou jejími báječnými modely a pomocníky. Příprava některých fotografií vyžaduje obstarání či vlastnoruční výrobu pozadí, rekvizit, kulis i kostýmů. Skicová příprava a stylizace je v jejím díle podstatná. Práce s filtry a předsádkami a postprodukční úpravy potom dovolují z „obyčejné” fotografie vytvořit přízračnou scénu, kterou si autorka vysnila.

Kvůli „malířskému” pojetí fotografie se totiž za fotografa vůbec nepovažuje. Považuje se jen za člověka, který hledá jiný svět, jenž ho přitahuje a zároveň trochu děsí. A aby do něj mohl nahlédnout, musí ho sám vytvořit.

Výstava Budoár je vlastně věnována duchům. U žádné fotografie se nedá s jistotou říci, zda zobrazuje život, či přízrak, neskutečno, přítomnost smrti. Najdete zde malé tématické série, například „Předkové” jsou inspirováni viktoriánským rodinným a post-mortem portrétem. Minisérie Freaks je vzpomínkou věnovanou kdysi slavným performerům cirkusových side-show, tedy „obludárií”. Triptych Lamia je věnován démonovi kočovných cikánů, zlodějce duší i těl zvané Lamia. Další fotografie nesou příběh samy v sobě, někdy je více a někdy méně čitelný. Příběh s otevřeným koncem…