• Čeština
  • English
  • Deutsch

Hellichovka - Introdukce

Michal Veltruský, Kolbenova, 2012
Daniel Adnan, Done, 2012
Matyáš Fára, Kompozice No.1, 2012
Tomáš Slavík, Stupně šedi, 2011
Maxim Stano, Číslo popisné, 2011/12
Jiří Straka, Kraj bez hranic/Hranice krajnice, 2012
Trvání: 
2. 11. 2012 - 1. 12. 2012

Výstava z cyklu Fotografické školy Evropy představí práce studentů SPŠG Hellichova Praha. Kurátor Viktor Kopasz

Introdukce je autorskou výstavou studentů nebo čerstvých absolventů Střední průmyslové školy grafické v Hellichově ulici, která je koncipovaná pro prostory Galerie 4 v Chebu.

Profilace a rukopis autorů není ještě zdaleka definitivní, ale těžiště témat, která si vybírají, je předurčuje v jejich úhlu pohledu ve fotografickém médiu. V současnosti je prostor fotografie mnohem více rozpínavý než před nedávnem a možnosti zkoumání hranic média jsou rovněž otevřenější. Cílem výstavy není pokus práce autorů zařadit do kontextu, ale naopak představit a zvýraznit jejich odlišnou osobnost a rozmanitý rukopis..

 

Daniel Adnan (1992) v souboru fotografických portrétů „Done” vystihuje atmosféru Londýna ve spontánních pouličních konfrontacích. Záblesky lidí jsou zde syrově vytržené ze stereotypu a zobrazeny v podobě „ statických momentek”. Postavy se vynořují ze tmy jako obrazy nekomforních hrdinů každodennosti v křehkých zafixovaných úsměvech nebo pózách.

Matyáš Fára (1993) se věnuje intenzivněji manipulaci fotografického obrazu rozdělené do dvou částí, přeskupuje vrstvy a rozkládá prvky. V první části místo obrazových bodů vnímáme fotografii v součtu trojúhelníkových rastrů. Ve druhé je rozdělen do výtvarné stylizace pulzujících křivek. V obrazu je detail součástí celku a naopak. Může to být konstrukce neviditelného města nebo přetvořená autonomní mapa futuristické Prahy podložená Calvinovou vizí.

Tomáš Slavík (1992) reflektuje velkoměsto jako spletitou síť, pomocí které proudí a přesouvají se lidé bezcílně z jednoho místa na druhé. Rozpohybované postavy jsou v prostoru uzavřeni buď ve vnějším kruhu, nebo jen kolem vlastní osy. Temné černobílé fotografie připomínají úzkostlivý labyrint existencí nebo past, ale současně i rozostřenou poetickou scenérii.

Maxim Stano (1992) vytvořil temné snímky nočního pozorovatele tajemných pražských ulic. Série pohledů do oken nás stále víc nutí k nahlédnutí za ně, ale okolí je oslepuje vnějším světlem. Nedostupnost pohledu dovnitř násobí zvědavost pozorovatele a drží jej v nejasném napětí. Číslo popisné je rafinovaný podtitulek, který je zjevně v kontrastu s temnými snímky anonymních domů nočního města.

Jiří Straka (1991) a jeho obsáhlé téma Kraj bez hranic /Hranice - krajnice je sondou do dvou odlišných světů vytvořenou původně pro koncepci autorské knihy. Idylická krajina, obydlená duchem posthippies, kteří jsou naprosto soběstační a osvobozeni od tlaku okolního světa, a na druhé straně inverzní pohled na skleslou rutinu podbízivosti s lacinou servilností prostitutek, obklíčenou nekonečnou frontou nákladních aut. Dokumentární projekt snímá dva naprosto odlišné světy, které propojuje autorovo nasazení a zaujetí.

Michal Veltruský (1993) svou fotografickou práci orientoval na periferii Prahy, na bleší trh v Kolbenově ulici. Soubor je původně v žánru dokumentární fotografie s lehkým ironickým podtextem, kde nakulminované předměty tvoří v celku jeden bizarní fetiš. Autor mapuje tento prostor s určitou distancí, jakoby vytvářel důkladný soupis shromážděných předmětů. Ve výsledku ale pracuje s fotografií mnohem odvážněji. Fotografický obraz je zde jenom podkladem a do kompozice obrazu jsou vnášeny grafické prvky a text.